Jobs
Home
Scroll
Geen artikelen gevonden

De 10 geboden van Willy Naessens

Willy Naessens heeft het gemaakt, in de zwembaden én in de industriebouw. Daarnaast heeft de flamboyante West-Vlaming nog tal van andere bedrijven in zijn Group zitten. Dat hij ‘de grootste’ kon worden, dankt Willy aan zijn zelf bedachte ‘Tien Geboden’.

  1. Gezond en gelukkig zijn: om goed te  ondernemen moet je je goed kunnen concentreren op je werk. Dat is vooral mogelijk als je erin slaagt om problemen een plaats te geven. (Ondernemen gaat immers niet altijd over rozen. Sterk management is goed handelen in goede en slechte tijden.)
     
  2. Ambitieus en gemotiveerd zijn. Zonder ambities en motivatie kun je niet vooruit. De wil en de goesting hebben om te ondernemen: daar begint het mee.
     
  3. Hard werken. Zonder hard werken gaat het niet – je moet altijd bezig zijn met je werk, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. (Hoewel het natuurlijk ook belangrijk is om de batterijen op te laden en eens een dagje vrij te nemen.)
     
  4. Kansen zien en bestuderen. Als er opportuniteiten zijn, moet je die op zijn minst aandachtig bestuderen en niet zomaar meteen in de vuilbak smijten. (Begin je antwoorden dus best niet met ‘ja, maar’ of  'nee, want’ maar sta open voor de feedback en suggesties van anderen)
     
  5. Je moet je omringen met bekwame medewerkers en die ook goed verzorgen. Laat je ondersteunen door medewerkers en adviseurs die slimmer zijn dan jou, ze kunnen je ontzettend veel bijbrengen en jezelf en je bedrijf sterker maken. (1 + 1 = 3)
     
  6. Goed delegeren, maar toezicht houden via controle. Als je delegeert mag je niet vergeten dat je hetgeen je delegeert ook controleert. (En trek zeker ook lessen uit wat er goed liep en wat minder, die je dan als feedback doorgeeft aan anderen)
     
  7.  De concurrenten volgen – goed in de gaten houden wat zij doen. Ik ging bijvoorbeeld regelmatig op de werven van collega’s kijken wat ze deden om hun evolutie te volgen. (Het warm water hoef je zelf niet altijd uit te vinden). 
     
  8. Geld en tijd besteden aan PR. Dat is zeer belangrijk voor een Group als de onze omdat wij veel klanten hebben die slechts een keer om de 5 of 10 jaar kopen. Naambekendheid speelt een grote rol: zij zorgt ervoor dat je voorsprong krijgt op je collega’s. 
     
  9. Zorg dragen voor en aandacht schenken aan het bedrijfsimago. Een goed imago hebben is zéér belangrijk. (Je woont als bedrijf niet op een eiland maar je staat in verbinding met andere bedrijven (leveranciers, afnemers,…), met klanten, met de maatschappij en met de overheid.)
     
  10. Je moet meegaan met je tijd. Kijk naar de evoluties en tendensen in de sector en maatschappij.  (Volg ze op de voet op, want ze hebben ongetwijfeld een invloed op je onderneming.) 

 

Ontvang onze nieuwsbrief

Hou je vinger aan de pols van de Willy Naessens Group. Op een dag lees je iets dat jou vooruit kan helpen.